czwartek, 23 stycznia 2014

Prince - Prince (1979)

Data zakupu: 1 października 2012 roku

Ten album, jako jedyny Prince'a, poznałem dopiero w XXI wieku. A wiąże się z tym zabawna historia. Otóż w 1991 roku zaopatrzyłem się w słynną Rock Encyklopedię Wiesława Weissa, dzięki czemu poznałem dokładnie dyskografię Księcia. Płyta bez tytułu ukazała się jako druga z kolei (po For You), a ponieważ właśnie nie posiadała tytułu, nie było jej w żadnej wypożyczalni płyt kompaktowych w Krakowie. Co ciekawe, w jednej z nich mojemu ojcu (ja byłem za młody, aby móc wypożyczać płyty) powiedziano, że taki album nie istnieje, a gówniarz się wymądrza. Akurat historia do Piekielnych. W każdym razie nie dane mi było poznać tego albumu, dopiero dzięki Internetowi, w obecnym wieku mogłem cieszyć uszy tą płytą.

A jest czym, gdyż jest to dojrzalsze dzieło niż debiut, choć nadal głęboko osadzone w soulu, funku i disco. Zwłaszcza pierwsza strona oryginalnego winyla bardzo mi się podoba (czyli pierwsze 4. utwory). I Wanna Be Your Lover, pierwszy przebój Prince'a w drugiej części utworu przekształca się w znakomite granie instrumentalne, pełne solówek klawiszowych. Why You Wanna Tread Me So Bad? to fajny riff gitarowy i takaż solówka. Sexy Dancer to zapowiedź minimalizmu aranżacyjnego Prince'a - niby nic w nim się nie dzieje, mamy tylko funkowy rytm i minimum tekstu, a buja, że hej. Natomiast ballada When We're Dancing Close and Slow jest jedną z najlepszych "pościelówek" artysty - świetny, jakby łamiący się rytm i delikatny wokal tworzą niepowtarzalny klimat. Reszta utworów jest już słabsza - 3 ballady, w tym tylko jedna udana (It's Gonna Be Lonely), jeden rockowy numer (Bambi) z fatalnym refrenem i utwór z którego jest bardziej znana Chaka Khan niż Prince (I Feel for You) - najfajniejszy z całej strony B. W sumie niezły, choć nierówny album.

Okładka płyty regularnie pojawia się na wszelkich listach na najbrzydsze okładki płytowe wszech czasów i w sumie się nie dziwię, Prince wygląda na niej okropnie. I to zdjęcie z pegazem z drugiej strony. No dobra, wszystkie zdjęcia na tej płycie są okropne.

Ocena muzyki: 3/5 | Link do Spotify

Single: I Wanna Be Your Lover, Why You Wanna Treat Me So Bad?, Still Waiting

Okładka

Tył

Bok

Środek

Wnętrze książeczki 1

Wnętrze książeczki 2

Wnętrze książeczki 3

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz