piątek, 20 września 2013

Yes - Fragile (1971)

Data zakupu: 16 marca 2010 roku

W roku 2009 w moich zakupach zdecydowanie dominowały płyty wydane w XXI wieku. W 2010 te proporcje się odwróciły - na 20 zakupów tylko 5 płyt zostało wydanych po 2000 roku. Najwyraźniej im jestem starszy, tym robię się bardziej sentymentalny, gdyż ta tendencja dominuje do dzisiaj. W sumie dobrze - przynajmniej mam coraz więcej wartościowych płyt, a zakupy są (najczęściej) przemyślane gruntownie.

Grupę Yes poznałem w okolicach 1991 roku, kiedy to w moje ręce wpadły dwie kasety (pirackie) z 3-częściowego zestawu Yesstory (trzeciej części nigdy nie zdobyłem, a resztę dyskografii uzupełniłem dzięki wypożyczalni płyt CD). Dzięki temu z zachwytem odkryłem takie utwory jak Close to the Edge, Starship Trooper czy Heart of the Sunrise. To było coś dla mnie - długie, skomplikowane utwory, obfitujące w świetne melodie i dużą ilość partii instrumentalnych (w tym sporo klawiszy). Od tego czasu zostałem fanem tego angielskiego zespołu. Album Fragile do dziś pozostaje moim ulubionym dokonaniem Yes. Roundabout, South Side of the Sky i Heart of the Sunrise to jedne z ich najdoskonalszych dzieł, natomiast poszczególne popisy solowe muzyków, które wpletli pomiędzy kompozycje zespołowe nadają płycie niepowtarzalnego uroku (z wyszczególnieniem We Have Heaven i The Fish). Na remasterze mamy poza tym dostępną wcześniej jedynie na singlu i jakimś składaku świetną kompozycję America (cover duetu Simon & Garfunkel) oraz wersję demo Roundabout. Dodawanie wczesnych i alternatywnych wersji znanych utworów to zresztą norma na remasterach firmy Rhino - moim zdaniem całkowicie zbędna, gdyż w większości przypadków wersje te nie różnią się tak znacznie od finalnych miksów.

Płyta została wydania w pięknym digipaku, dodatkowo wsuniętym w kartonowe opakowanie. Książeczka zawiera dokładne opisy utworów, teksty oraz informacje o singlach towarzyszących płycie, jak również krótką historię powstawania albumu. Jedynym zgrzytem jest okropny nadruk na CD - zapewne zgodny z pierwszym, oryginalnym wydaniem płyty winylowej. Ale poza tym - cudo.

Ocena muzyki: 5/5 | Link do Spotify

Single: Roundabout

Okładka

Tył

Po lewej kartonik, po prawej digipak

Z tyłu digipaka brak napisów

Bok

Rozłożony digipak

I pełen środek

Rozłożona książeczka

Wnętrze książeczki 1

Wnętrze książeczki 2

Wnętrze książeczki 3

Wnętrze książeczki 4

Wnętrze książeczki 5

Wnętrze książeczki 6

Wnętrze książeczki 7

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz