wtorek, 21 maja 2013

Tool - Undertow (1993)

Data zakupu: 7 października 1998 roku

Oto mój największy hit 1994 roku. Akurat tego lata dostałem w prezencie nowy rower - mój pierwszy "góral". Całe wakacje spędziłem na rowerze w ogromnym upale jeżdżąc po Krakowie i okolicach. A na uszach miałem słuchawki od walkmana, w którym najczęściej lądowała właśnie ta płyta. Przez to muzyka zawarta na Undertow kojarzy mi się przede wszystkim z gorącym latem. I właśnie w gorące lato lubię posłuchać sobie jakiejś mocnej muzyki. Kasetę zjechałem dość mocno, choć, na szczęście, nie aż tak bardzo, aby nie móc jej sprzedać po jakimś czasie w komisie.

Undertow to moim zdaniem najlepszy album Tool, choć zapewne fani zespołu nie zgodzą się ze mną, wskazując na Aenimę czy Lateralus. Owszem, te płyty są dość różne. Na Undertow styl zespołu dopiero się klarował i był bliższym bardziej tradycyjnemu graniu rockowemu, zahaczając o psychodelię czy hard rock. Jednakże te krótsze, bardziej zwięzłe utwory zdecydowanie przypadły mi do gustu. Nie mogę pominąć oczywiście innego magnesu, który mnie przyciągnął do tego albumu - gościnnie w utworze Bottom wydziera się Henry Rollins... Jest też jedna rzecz, która mnie zaintrygowała, kiedy czytałem recenzję albumu w Tylko Rocku - ostatni utwór na płycie, industrialny Disgustipated, w którym przez ok. 11 minut słychać jedynie cykanie świerszczy. Absolutnie genialny patent, który całkowicie mnie przekonał do sięgnięcia po ten album. I nie rozczarowałem się - pomimo prostych patentów, dzięki ciekawym rozwiązaniom aranżacyjnym i dobrym kompozycjom album Undertow to rzecz doskonała.

Tool od zawsze dbał też o szatę wizualną. Dostajemy więc intrygującą okładkę (świetnie wyglądała na koszulkach, chyba ktoś z zespołu Hey kiedyś dał się sfotografować w takiej), dziwaczne zdjęcia w środku (ta goła baba i krowa pod tray'em), mimalizm tekstowy... Wszystko to tworzy specyficzny klimat. Tak naprawdę, to były dopiero początki tworzenia ciekawych designów na płytach CD.

Ocena muzyki: 5/5

Single: Prison Sex, Sober

Okładka

Tył

Bok

Środek

Rozłożona wkładka

Wnętrze wkładki

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz